sunnuntai 8. heinäkuuta 2012

Tour de France

Kuten mainittua, olen surkea penkkiurheilija. Ranskan ympäriajosta tiesin sen verran, mitä vahingossa ennen kanavanvaihtoa Urheiluruudusta olin ohimennen kuullut. Osasin nimetä Lance Armstrongin ja yhdistää pyöräilyyn dopingin.

Miekkoseni kautta olen oppinut Ranskan ympäriajon toisen puolen. Itse kisa tai kuka voittaa ei itse asiassa ole niin tärkeää, kun voittaja ei kuitenkaan ole ranskalainen (tai suomalainen).


Kiinnostavampaa on kuvissa ohitse vilisevä maisema. Ja intoa puhkuvat paikalliset. Kylähullut maalaiset näyttävät olevan universaali ilmiö.


Miehelle Ranskan ympäriajo on perinne. Näitä hän katseli edesmenneen pappansa kanssa televisiosta. Silloin kun kesät olivat aina kuumia ja aurinkoisia ja kestivät ikuisuuden.


Vähän kuin minulle hiihto, jonka vuoksi koulussa normaalin oppitunnin sijaan keräännyimme television ääreen hurraamaan Kirvesniemille ja mitä näitä nyt olikaan. Silloin kun talvet olivat aina kylmiä ja lumisia. 

Ellet vieläkään ymmärrä Ranskan ympäriajon viehätystä, katso ihmeessä oheinen video:




2 kommenttia:

  1. Itsekään en ennen oikeastaan välittänyt tour de Francesta tuon taivaallista kunnes kerran se sitten osui meidän kyläpahaseen ja se oli menoa sitten. Itsekin olin auttelemassa järjestelyissä ja vapaaehtoisen hyörin siellä ja täällä ja sinä vuonna ajoissa oli onneksi suomalainenkin ja no se itse tapahtuma olikin se tärkein, ei niinkään se urheilu :)

    Siitä lähtien olenkin seurannut tour de francea telkkarista joka heinäkuu :)
    Meillä taas mä olen se enemmän penkkiurheilija kuin mun ranskinsmies ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, sähän olet sitten eräs näistä ns. kylähulluista puuhaajista, joita reitin varsi vilisee! :) Varmaan iso tohina. Aivan ihana nimimerkki muuten! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi. Kommentit ovat tämän blogin suola. Ja pippuri. Ja sokeri.